pilen Ballerup - Berlin - Eskidstrup - Ballerup
2015
Det er blevet den 23 juni og vi (incl. bagage og cykler) skal med tog til Berlin, se byen i nogle dage og cykle hjem af cykleruten Berlin-København.
Det er 5 år siden vi sidst var "på en rigtig cykeltur"- til Holland -, hvor vi selv slæbte al vores bagage på cyklerne, og vi skal helt tilbage til 1999, hvor vi var i England og Skotland for at finde en cykeltur, hvor vi ikke havde telt og campingudstyret med, men boede på små hoteller eller bed & breakfast.
Det er så det vi skal igen i år!
Vi kørte med regionaltoget fra København til Nykøbing Falster - cyklede til Gedser - sejlede til Rostock - cyklede igen ind til Rostock hautbahnhof - kom lige op på togperonnen og så regionaltoget til Berlin sætte igang!
2 timers ventetid og så kom vi med det næste tog til Berlin.
Berlin HBH var noget af en oplevelse. Vi skulle skifte tog for at komme lidt nærmere vores hotel, så vi tog elevatoren 5 etager op til spor 14, og der oppe fra kunne vi måbene se ned over sporene som løb ind til stationen i 5 etager - det var helt vildt!

Du kan se vores billeder fra turen
på de her to link.
På cykel og gå-ben i Berlin. -
Cykeltur Berlin-Eskildstrup.
the story
vagttårn
Vagttårn ved "muren"
Vi havde en lille cykeltur hen til vores Kurfürst Hotel Pension, hvor vi boede 4 dage, så vi kunne se lidt af Berlin inden vi starter cykelturen mod København/Ballerup.
Vi kom godt rundt i byen på vores cykler, Berlin var en udmærket by at være cykelturist i, der var cykelstier langs de fleste veje, og hvor der ingen var, var det OK at køre på fortovet sammen med de gående.
gadeskilt brandenburger tor Den første dag styrtede regnen ned,
så vi brugte det meste af dagen museum.
Det var virkelig et spændende/fanta-stisk men osse forfærdeligt at se og høre om Berlins historie.
Vi gik meget tænksomme derfra!
Gadeskilt i Tiergarten mindesmærket
elizabeth
Den dag ville ville på en sejltur på floden gennem Berlin (Spree), var al sejllads aflyst fordi den engelske dronning var på statsbesøg, og skulle have en sejltur langs Parlamentet og Bundesdagen, sammen med den tyske president.
Så i stedet for en sejltur fik jeg stimuleret min tilbøjelighed for "kongerøgelse".
Kirsten foran Brandenburger Tor Mindesmærket for kz-fangerne -
der blev man stille!
kavaleriet
kirsten bentleyen
Kirsten i fuldt udstyr foran Charlottenburg Kavaleriet på motorcykler fører dronning Elizabeth ud af Berlin
flemming insekthotel morgenstemning
Hvilepause på turen langs med kanalen Insekthotel Morgen idyl ved søen
Cykeluten fra Berlin til København var en sand natur-tur.
Hvad vi ikke har set af kanaler, søer, skove og agerland, er ikke værd at skrive hjem om, og bortset fra en enkel formiddag, hvor vi kom på afveje, var ruten afmærket super fint, og den turbeskrivelse, der er udgivet er fyldt med ideer og relevante oplysninger, så der er ikke nogen undskyldninger for, ikke at kunne finde vejen!
Der var heller ikke noget besvær med dagligt at finde logi og et sted at få noget at spise.
Men det bedste er nok, at der stort set ikke er flere bakker end du kan tælle på et par hænder, og de er hverken stejle eller lange! Så selv om vi havde fuld oppakning på cyklerne , var det en leg for os!

oranienburg

Oranienburg
lindetræ skoven mmorgenstemning
En sjælden gang gik cykelruten ad landevejen, langs lindetræerne Mange kilometer gik af udmærkede skovveje Alfarytmerne kom helt på plads, når vi kørte forbi de små stille søer
bakker Waren
Vi holdt en lang weekend i Waren og havde nogle spændende oplevelser.
Først og fremmest var vi på Ørne-safari i det nærliggende naturreservat.
Så boede vi hos John og hans kone helt nede ved Tysklands største sø - Müritz see - og var på sejltur i Johns sejlbåd ude på den store sø.
Sidst men ikke mindst havde vi nogle herlige dage i det pragtfulde sommervejr, som endelig var kommet.
kirsten
Det var bakker som den her vi engang imellem mødte.

Du kan se vores billeder fra turen
på de her to link.
På cykel og gå-ben i Berlin. -
Cykeltur Berlin-Eskildstrup.

Fru Pedersen er bare så lækker på en cykel